Distribusjon, eierorganisasjon og ny strategiplan
Høsten er tid for møter i stort sett alle eierorganisasjoner i landbruket, og Geno er så klart ikke noe unntak. Vi har nå gjennomført alle våre fire høstmøter for hele landet på Teams, og vi takker for godt engasjement i møtene!
.jpg)
Hans Storlien orienterer om ny distribusjonsmodell på et av høstmøtene.
Årets høstmøter har vært digitale, og oppmøtet har vært godt med en oppmøteprosent på 76. Det overordnede temaet for årets høstmøter har vært strategi. Geno står oppe i en ny strategiprosess som skal sette kursen fram til 2030. Selve strategiplanen blir utarbeidet av administrasjonen og alle ansatte, med styret som en god sparringpartner. Geno må møte konkurransen i markedet, vi må øke salg både nasjonalt og ikke minst internasjonalt. Den nye strategien vil få et stort internasjonalt fokus, hvor vi ser vi må jobbe enda bedre for å lykkes framover. Av konkrete temaer innen strategi som var oppe i høstmøtene var ny distribusjon i Norge, ny eierorganisasjon og alvsstrategi fram mot 2035.
Det ble innledningsvis i alle møter gjennomgått økonomisk status for Geno både i Norge og internasjonalt, en oppdatering på status i forhandlingene mellom Geno og Tyr hvor det arbeides med en ny avtale, samt en overordnet innledning om strategiarbeidet.
«Vi må øke salg nasjonalt og ikke minst internasjonalt»
Ny distribusjonsmodell i Norge
Det skjer hele tiden endringer i markedet, og alle endringene som skjer påvirker distribusjonsmodelen Geno har i dag. Det er et stort sortiment som leveres ut, det skal ut til riktig tid, og i riktige beholdere. Vi har i dag et veldig høyt svinn, som utgjør en stor kostnad, samtidig som det blir stadig flere kunder som har egne beholdere. Tilbakemeldinger vi får i dag er at våre kunder er ikke helt fornøyde med dagens opplegg, da det ikke er godt nok samsvar mellom avlsplan og innhold i beholder, flere beholdere i områder gir vanskelig oversikt, og at det er dårlig tilgjengelighet på REDX og SpermVital.
Det jobbes kontinuerlig i Geno med å finne riktig modell for ny distribusjon, og en egen arbeidsgruppe arbeider med dette hele denne høsten. Vi takker for gode innspill i alle høstmøtene. Og så er det bare å følge med på informasjon fra Geno, om hva som blir ny modell i framtiden.
«jobbes kontinuerlig i Geno med å finne riktig modell for ny distribusjon»
Ny eierorganisasjon i Geno SA
Et annet område vi jobber med utvikling på, er Geno sin eierorganisasjon. Vi ser i dag at vi ikke når alle våre medlemmer godt nok, og ønsker å bli bedre på dette. Hovedpunkter i ny organisasjon handler i stort om å endre tittel til eiertillitsvalgt fra årsmøteutsending, og at vervet vil bli mer omfattende. En toleddet organisasjon hvor Geno-kontakten utgår som verv. Pengene som betales til Tine for dette leddet per produsentlag, er det ønskelig å vri til mer konkret ressursbruk. Dagens rolle som årsmøteutsending endres til «eiertillitsvalgt», og vil få en sentral rolle i ny organisering. Det vil bli fokus på skolering av tillitsvalgte, for å kunne være en ressurs ute i eierorganisasjonen og markedet. Valgkomiteen får også en sentral rolle i ny organisasjon. Det er svært viktig å sikre at de har gode møteplasser for å sikre innspill til aktuelle kandidater til ulike posisjoner. Skal vi lykkes med å ha en toleddet organisasjon, er vi avhengige av folk som ønsker å bidra.
Engasjere flere
Hovedmålene for ny eierorganisasjon er nå ut, profesjonalisere og engasjere flere. Avlsarbeidet til Geno er noe som vi driver med sammen. Suksessoppskriften har vært å dra i samme retning til, og det er målet at skal fortsette framover. Det er en høringsperiode på ny eierorganisasjon i Geno, fra 22.oktober til 10.desember. Svar mottas gjennom produsentlagene, eller på www.geno.no.
Avlsstrategi fram mot 2035
Avlssjef Håvard Tajet orienterte i alle høstmøter om hvilke tanker de gjør seg rundt en avlsstrategi fram mot 2035. De siste 10 årene har genomikk og embryo drevet akselerasjonene i avlsframgangen på NRF med høyere sikkerhet på GS, kortere generasjonsintervall og økt seleksjonsintensitet. Genetiske trender har også gått i riktig retning. Vi har beholdt fokus på fruktbarhet og melkemengde, samtidig som at bein og jureksteriør også har blitt bedre. Melkeegenskapene har også bedret seg med effektiv produksjon av kg tørrstoff. For å utvikle NRF-kua til å bli enda bedre, er det lagt en ambisiøs strategi de neste 10 årene. Det er et mål om å øke med 8 indekspoeng per år, og embryoteknologi vil stå helt sentralt i dette arbeidet.
Jureksteriør er viktig
Fortsatt fokus på jureksteriør blir viktig framover sammen med økning av livstidsproduksjon og innfasing av fôreffektivitet og metan i avlsmålet. Vi jobber også for å få mer data på krysninger med tanke på bruk av kjøttfe på NRF. Det er også et mål om å kunne bruke mer robotdata i avlen, og det må skje i samarbeid med Mimiro.
Gjøre NRF dominerende i rødrasemarkedet
Strategien vil ikke bli revolusjonerende innen teknologi eller andre ting, men ved å jobbe i samme retning på en enda raskere og mer offensiv måte, mener vi dette vil gjøre NRF til dominerende rase i rødrasemarkedet. Økonomisk for produsenten vil dette kunne gi økte verdier per ku per år, og økonomisk for Geno må det gjøres vurderinger for å finne den smarteste måten å gjøre dette på. Strategien er ikke vedtatt av styret enda, og mer informasjon vil komme.
Vi takker for alle innspill på alle saker og åpen post. Engasjerte møtedeltakere gjør disse møtene spennende, og vi håper det gir et påfyll for de tillitsvalgte.



2.png)