Forskjellig

Tine

Redigert av
Unni P. Christensen

Frister ved endringer i henteforhold

Foto. Tine

Endringer i henteforhold for melkekjøring krever god planlegging og tydelig kommunikasjon mellom produsent og TINE. For å sikre smidig logistikk, høy kvalitet og unngå misforståelser, er det viktig å følge fastsatte frister og rutiner for varsling ved blant annet endring i volum, opphold i leveranse eller endring i hentested.

Her får du en oversikt over de viktigste fristene og hva som gjelder dersom reglene ikke følges.

Regler for varsling ved endringer i henteforhold er beskrevet i regelverk.

Frister

  • Minst 1 dag før planlagt henting om melkevolumet på tanken er mindre enn minste hentevolum.

  • Minst 1 uke før midlertidig opphold i leveranse.

  • Minst 1 uke før oppstart av leveranse etter midlertidig opphold.

  • Minst 1 uke før midlertidig bytte av tappeplass i forbindelse med setring. Gjelder også for fellesbeiter og flytting til annen lokasjon.

Det er angitt i regelverket at leverandøren skal varsle skriftlig. Dette gjøres fortrinnsvis i skjemaet som ligger fast under “Registrere og endre data” på innloggede sider på medlem.tine.no, eller på e-post til medlem@tine.no.

Ved å overholde frister og rutiner unngår vi i større grad misforståelser og feil, økt effektivitet og mindre gjensatt melk. På forhånd takk for hjelpen.

Øvrige varslingsfrister

  • Umiddelbart dersom melk ikke kan holdes nedkjølt grunnet strømstans mv.

  • Umiddelbart ved funksjonssvikt på gårdstanken.

  • Minst 3 måneder før behov for endret gårdstankstørrelse.

Manglende varsel

Regelverket beskriver også hva som skal skje ved manglende varsel eller dersom varslingsfristen ikke overholdes: Dersom leverandøren unnlater å varsle i henhold til frister, kan TINE kreve erstatning for tap grunnet manglende varsel, herunder eventuelle transportkostnader som kunne vært unngått/begrenset dersom varslingsplikten var overholdt. Ved manglende varsling i henhold til frister i punkt 2, utbetales ikke priskompensasjon for ikke hentet melk.

Håndtering av melk under minste hentekvantum

Minste hentekvantum er 25 liter geitemelk daglig og 45 liter kumelk. Regelverket pålegger produsent å varsle om volumet er lavere enn dette, slik at melk ikke hentes. Årlig mottar vi likevel ca. 2 000 leveranser under minste hentekvantum.

Høsten 2024 ble det gjennomført en høring med blant annet spørsmål om hva som skal gjøres i slike tilfeller. Et flertall av svarene gikk for innføring av en stoppsats (gebyr) ved for små melkeleveranser. Dette blir spesifisert i prislisten med tillegg og trekk i melkeoppgjør, gjeldende fra nyttår.

Bestilling av oppstartprøver etter hentekarantene og stopp

I henhold til regelverket har produsenten på egen beslutning og kostnad ansvar for å bestille nødvendige oppstartsprøver, etter hentestopp eller hentekarantene. Melken skal antas å tilfredsstille kravet for oppstart.

Bestilling skal skje skriftlig. Dette gjøres fortrinnsvis via skjema på medlemssiden, kalt “Bestilling av oppstartsprøve”, eller på e-post til melkekvalitet@tine.no. Bestillingsfrist er to virkedager før ordinær hentedag.

Prøveuttak skal skje på ordinær hentedag av tankbilsjåfør. Det forutsettes at det er normalt melkevolum på tanken. Dersom analyse(r) tilfredsstiller krav til oppstart, kan produsent levere melk fra og med neste ordinære hentedag.

Etter at godkjent(e) oppstartprøve(r) foreligger, kan produsent levere melk fra og med neste ordinære hentedag.

Tine grovfôrprogram 2026

God grovfôrproduksjon er selve grunnmuren i norsk melkeproduksjon. Den påvirker økonomien, dyrehelsa og kvaliteten på melka. Med TINE Grovfôrprogram 2026 får du et helhetlig og nå enda mer fleksibelt rådgivningstilbud som hjelper deg å ta de riktige valgene – til rett tid.

Få et skreddersyd kompetanseløft for bedre grovfôrkvalitet! Over 650 melkeprodusenter har allerede deltatt – mange år etter år. Er det din tur neste år? Les mer på medlem.tine.no og meld deg på for 2026.