EU-forbrukerne opptatt av matens opprinnelse og pris

Over 27 000 deltakere fra alle 28 medlemsland i EFSA-spørreundersøkelsen gir mye informasjon om forbrukerpreferanser på matområdet.

De viktigste faktorene når europeiske forbrukere kjøpet mat er hvor maten kommer fra (53 %), pris (51 %), matsikkerhet (50 %) og smak (49 %). Ernæringsinnhold var noe mindre viktig (44 %), og etikk og overbevisninger (dyrevelferd, miljø, religion) var det som scoret lavest (19 %). I 12 av 28 medlemsland var pris aller viktigste faktor i kjøpssituasjonen. 66 % prosent svarer at de har endret forbruksmønster som resultat av informasjon de har hørt eller sett om risiko knyttet til matvarer. Endring i forbruksmønster var mer vanlig hos kvinner og spesielt middelaldrende kvinner med høyere utdanning. 

55 % av de som svarte har en høy bevissthet om matsikkerhet (de har hørt om minst åtte av 15 matsikkerhetstema som ble listet opp). Det forbrukerne er mest redd for er rester av antibiotika, hormoner eller steroider (44 %). Plantevernmidler, miljøgifter og tilsetningsstoffer scorer noe lavere. 43 % tror matprodukter er fulle av skadelige stoffer. 

Europeiske forbrukere har mest tiltro til forskere (82 %) og forbrukerorganisasjoner (79 %) når det gjelder informasjon om risiko knyttet til mat. Nasjonale myndigheter og journalister kommer ut med henholdsvis 60 og 50 %, mens bloggere og influensere kommer dårligst ut med bare 19 %.

Les rapporten Eurobarometer 2019