Eget varemerke for SRB-kjøtt

SRB-foreningen i Sverige er på god vei til å varemerkebeskytte premiumkjøtt fra SRB-kyr.

Hensikten er å ta vare på merverdien også i slakteleddet. Varemerket vil hete SRBpremium og før jul ble det sendt søknad til EU om beskyttet opprinnelsesmerking. Dette er en prosess som kan ta 1,5 år,, men SRB-kjøtt er allerede på vei ut i markedet under eget merke. Leverandørene vil oppnå en høyere pris for slaktene de leverer og SRB-foreningen vil få lisensinntekter av ordningen. – SRB skal fortsatt være en melkerase, men dette handler om å videreforedle ei holdbar melkeku, sier Markus Lindström til Husdjur. Kilde: Husdjur 1/2020

Siste nytt

Ammekubesetningar har også suksess med SenseHub

Bilde …

Med aktivitetsmålar tok Ole A Lerfald steget frå bruk av eigen okse til i hovudsak inseminering.

Valgte nytt fjøs framfor påbygg

Bilde …

Planen var å bygge om båsfjøset og skjøte på med et nybygg. Da prisforskjellen viste seg å være overraskende liten var ikke valget om å bygge alt nytt så vanskelig.Ingress

Enkelt om avl i Genopodden

Bilde …

I denne episoden går vi rett på sak og forklarer avl på en måte som gir mening i fjøset. Genopodden har med seg avlsrådgiver Svein-Egil Skartveit i studio.

Avlsverdisikkerhet og avlsframgang

Bilde …

Sammenligning avkomsgranskning og genomisk seleksjon.

Utprøving av biokull tilsatt i melk til kalv

Bilde …

Ni besetninger med ulike fôringsopplegg har vært med i prosjektet som har vart i fire måneder. Totalt ca. 150 kalver vært med i utprøvinga.