Danske råd om kalvingsavdelinger

«Indretning og smittebeskyttelse i kælvningsafdelingen» var tittelen på eit innlegg på Kvægkongres 2025 ved chefkonsulent Anja Juul Freudendal og kvægfagdyrlæge Malene Budde, hjå SEGES Innovation.
Forskjellen på å kjøre fra Molde til enten Roma eller Hamar illustrerer hvor mye kjøring Nordvik samdrift sparte på å leie inn lastebil og kontainer til spredning av husdyrgjødsla.
I 2008 ble det kjøpt inn 10 kubikks tankvogn til å kjøre ut husdyrgjødsla. Det tok voldsomt med tid, og ofte rakk de ikke å få kjørt ut alle steder mellom 1. og 2. slått. Med framfôring av oksene ble det mer møkk, og det ble kjøpt ei 7 kubikks tankvogn i tillegg. Far og sønn var skjønt enige om at dette ikke kunne fortsette. Ikke bare ga det slitasje på folk – det ble mye dekkskift, servicekostnader og dieselkostnader på traktorene. Det er tross alt 3 000 kubikkmeter med gjødsel (inkludert regnvann i kummen) som skal spres og med bruk av de to tankvognene blir det fort 350 til 400 lass.
Les hva far og sønn gjorde for å slippe så mange timer på traktoren og få riktigere bruk av gjødsla
«Indretning og smittebeskyttelse i kælvningsafdelingen» var tittelen på eit innlegg på Kvægkongres 2025 ved chefkonsulent Anja Juul Freudendal og kvægfagdyrlæge Malene Budde, hjå SEGES Innovation.
Planen var å bygge om båsfjøset og skjøte på med et nybygg. Da prisforskjellen viste seg å være overraskende liten var ikke valget om å bygge alt nytt så vanskelig.
Det er mange gode eliteokser nå, men vi velger å trekke fram 12445 NR Storos-P og 12453 NR Vossingen-ET. Disse to oksene er blant de som er hyppigst å se på de nye avlsplanene. Så det er bare å glede seg.
Med aktivitetsmålar tok Ole A Lerfald steget frå bruk av eigen okse til i hovudsak inseminering.
Planen var å bygge om båsfjøset og skjøte på med et nybygg. Da prisforskjellen viste seg å være overraskende liten var ikke valget om å bygge alt nytt så vanskelig.Ingress