Alle piler peker oppover
Nytt fjøs og spisset avlsstrategi kombinert med dyktige og dedikerte ansatte har gitt kraftig oppgang i ytelsen og avlsverdiene bærer bud om at oppgangen fortsetter.
Den positive salgsutviklingen i 2020 fortsetter i første kvartal i år. Alle produktkategorier unntatt smør kan vise til oppgang.
Salget av norsk melk økte med 2,7 prosent i første kvartal, mens norsk yoghurt økte med 6,4 prosent og fløte med hele 8,3 prosent. Ostesalget økte også, men her er økningen større for import enn norsk ost.
Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) sier årsaken til den positive utviklingen først og fremst er det hun kaller «kjøleskapseffekten». - Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.
Les hele saken hos melk.no her
Nytt fjøs og spisset avlsstrategi kombinert med dyktige og dedikerte ansatte har gitt kraftig oppgang i ytelsen og avlsverdiene bærer bud om at oppgangen fortsetter.
Uavhengig av om du er interessert i avl eller ei; hvis du genotyper NRF-hunndyra i besetningen din har du lagt et godt grunnlag for å tjene mer penger på dyra dine i framtida.
Sjuke kalver er arbeidskrevende og stjeler energi både fra kalv og bonde.
I denne episoden får du høre kjøttfe-entusiast Håkon Marius Kvæken dele verdifull innsikt om krysningsstrategier, avl og økonomisk gevinst.
Ung Bonde-vinnerne i 2024 droppet fjøsbygging da tilbudet om å bli med i samdrift dukket opp. Stølsdrifta fortsetter, og på hjemgården har de unge bøndene mange tanke rom hvordan drifta skal utvikles.