Melkesalget fortsetter å øke

Den positive salgsutviklingen i 2020 fortsetter i første kvartal i år. Alle produktkategorier unntatt smør kan vise til oppgang. 

Salget av norsk melk økte med 2,7 prosent i første kvartal, mens norsk yoghurt økte med 6,4 prosent og fløte med hele 8,3 prosent. Ostesalget økte også, men her er økningen større for import enn norsk ost.

Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) sier årsaken til den positive utviklingen først og fremst er det hun kaller «kjøleskapseffekten». - Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.

Les hele saken hos melk.no her

Siste nytt

Tok et omfattende grep da kalvehelsa sviktet i nyfjøset

Bilde …

Sjuke kalver er arbeidskrevende og stjeler energi både fra kalv og bonde.

Geno-pod om krysningsstrategier

Bilde …

I denne episoden får du høre kjøttfe-entusiast Håkon Marius Kvæken dele verdifull innsikt om krysningsstrategier, avl og økonomisk gevinst.

Unge bønder med blikk for muligheter

Bilde …

Ung Bonde-vinnerne i 2024 droppet fjøsbygging da tilbudet om å bli med i samdrift dukket opp. Stølsdrifta fortsetter, og på hjemgården har de unge bøndene mange tanke rom hvordan drifta skal utvikles.

Levetid som egenskap i avlsarbeidet

Bilde …

Tine og Geno setter i en artikkelserie søkelys på levetid og livstidsproduksjon. I denne artikkelen vil avlsarbeidet som utføres på holdbarhet på NRF beskrives.

Celletallsmålinger gir kontroll på jurhelse

Bilde …

Tor Arne Eilertsen innrømmer han er over snittet interessert i jurhelse og var blant de aller første som tok i bruk OCC-måleren i 2008. Noe av årsaken til interessen er kanskje hans bakgrunn som veterinær.