Melkesalget fortsetter å øke

Den positive salgsutviklingen i 2020 fortsetter i første kvartal i år. Alle produktkategorier unntatt smør kan vise til oppgang. 

Salget av norsk melk økte med 2,7 prosent i første kvartal, mens norsk yoghurt økte med 6,4 prosent og fløte med hele 8,3 prosent. Ostesalget økte også, men her er økningen større for import enn norsk ost.

Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) sier årsaken til den positive utviklingen først og fremst er det hun kaller «kjøleskapseffekten». - Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.

Les hele saken hos melk.no her

Siste nytt

Danske råd om kalvingsavdelinger

Bilde …

«Indretning og smittebeskyttelse i kælvningsafdelingen» var tittelen på eit innlegg på Kvægkongres 2025 ved chefkonsulent Anja Juul Freudendal og kvægfagdyrlæge Malene Budde, hjå SEGES Innovation.

Valgte nytt fjøs framfor påbygg

Bilde …

Planen var å bygge om båsfjøset og skjøte på med et nybygg. Da prisforskjellen viste seg å være overraskende liten var ikke valget om å bygge alt nytt så vanskelig.

To populære eliteokser

Bilde …

Det er mange gode eliteokser nå, men vi velger å trekke fram 12445 NR Storos-P og 12453 NR Vossingen-ET. Disse to oksene er blant de som er hyppigst å se på de nye avlsplanene. Så det er bare å glede seg.

Ammekubesetningar har også suksess med SenseHub

Bilde …

Med aktivitetsmålar tok Ole A Lerfald steget frå bruk av eigen okse til i hovudsak inseminering.

Valgte nytt fjøs framfor påbygg

Bilde …

Planen var å bygge om båsfjøset og skjøte på med et nybygg. Da prisforskjellen viste seg å være overraskende liten var ikke valget om å bygge alt nytt så vanskelig.Ingress