Melkesalget fortsetter å øke

Den positive salgsutviklingen i 2020 fortsetter i første kvartal i år. Alle produktkategorier unntatt smør kan vise til oppgang. 

Salget av norsk melk økte med 2,7 prosent i første kvartal, mens norsk yoghurt økte med 6,4 prosent og fløte med hele 8,3 prosent. Ostesalget økte også, men her er økningen større for import enn norsk ost.

Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) sier årsaken til den positive utviklingen først og fremst er det hun kaller «kjøleskapseffekten». - Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.

Les hele saken hos melk.no her

Siste nytt

Ta vare på grassurfôret – med ensileringsmiddel

Bilde …

Resultater fra melkekuforsøkene i prosjektet med kortnavn «Engprot» har vist at bruk av maursyrebasert ensileringsmiddel øker produksjon av melkeprotein og kan redusere nitrogenutslipp fra norske melkekyr sammenlignet med å ikke bruke ensileringsmiddel

Godt grovfôr er mulig også lengst mot nord

Bilde …

Verdens nordligste grovfôrkamp som ble arrangert sesongen 2024 viser at det mulig å få til både høge avlinger og god kvalitet i nord.

Har det vorte enklare å bygge nye fjøs til mellom 20 og 30 kyr?

Bilde …

I Tine registrerer vi auka interesse for å bygge lausdriftsfjøs, særleg i dei områda der driftseiningane er minst. Har vilkåra for bruksutbygging endra seg dei siste åra?

Fersk fjellbonde planlegger nytt fjøs

Bilde …

Ivar Vasli overtok hjemgården i Storlidalen i juli i fjor. Nå er han i full gang med planlegging av nytt kufjøs ved siden av det gamle båsfjøset.

Med kurs mot eliten

Bilde …

For å bli avlsokse for NRF og Geno, må kalven passere et nåløye. Vi har fulgt 12391 Laupen fra kalv til eliteokse, og nå er det Laupen-avkom i kyr over hele landet. Det hadde ikke vært mulig uten sædruta!