Avl

Siste nytt om genotyping

Nå blir det slutt på problemet med dobbeltbestilling av GS-prøvekit.

Tekst og foto
Hanna Storlien

Avlsforsker i Geno

Fræsia er datter av 11878 Kvam og hun har 25 i GS avlsverdi. Fræsia ble født i 2018 og er i dag drektig med REDX etter 12027 Storflor.

I løpet av 2019 har i underkant av 30 000 dyr blitt genotypet. Dette inkluderer både de som er bestilt av produsenter og de som har vært aktuelle kandidater for Geno. Det er stor interesse for genotyping av NRF-hunndyr, og vi håper enda flere hiver seg med i 2020.

Ny funksjonalitet forhindrer dobbeltbestilling

En ny funksjonalitet er nå satt inn for å forhindre at produsent får to GS-prøvekit hvis Geno allerede har sendt inn bestilling på samme kalven (embryodonoremne). Det har jevnlig vært et problem med dobbeltbestilling av GS-prøver på kvigekalver. Bakgrunnen for dette er at det ikke synes at en kvigekalv er interessant for Geno som embryodonoremne under bestilling for genotyping i Kukontrollen. Dette kommer først frem når det er mottatt resultat fra lab på embryodonoremnet. Derfor oppstår det jevnlig dobbeltbestilling av genotyping, og feilen opp­dages ofte for sent til refundering av kostnadene.

Det er nå lagt inn en sperre som gjør at slike bestillinger ikke går videre til Biobank eller fakturering. Det vil si at det fortsatt er mulig å bestille genotyping for kvigekalver som er interessante for Geno, men bestillingen blir stoppet slik at produsenten ikke blir fakturert og heller ikke mottar dobbelt opp med prøveutstyr.

Utfordringer med utsending av prøveutstyr

Biobank har hatt utfordringer med utsending av prøveutstyr til genotyping av hunndyr i siste del av oktober og november. Det er en krasj mellom to datafiler som har skapt problemene. Det er én fil som inneholder selve bestillingen og én fil som inneholder individene som skal genotypes. ­Bestillingsfilen har gått inn sam­tidig som individfilen, slik at det har skjedd en slags overlapp. På den måten har noen bestillinger gått inn uten å ha noe individ å bli linka til, og dermed forsvant bestillingen. Derfor vil noen ­produsenter ha opplevd å ikke motta alle prøvene de har bestilt. Utfordringen er løst og tiltak er gjort for å motvirke at noe sånt kan skje igjen.

Ta kontakt hvis du ikke har fått alle prøver som er bestilt

Det har dessverre vært vanskelig for oss å finne ut hvem som er rammet av dette, derfor ønsker vi at alle som har opplevd å ikke få alle prøvene de har bestilt tar ­kontakt direkte med Biobank på telefon 62 50 99 20, eller sender e-post til Post@Biobank.no.

Mangler du merketang?

GS-merketang kan nå bestilles ­gratis i Genos nettbutikk.