Forskjellig

Kunnskap om ku på sosiale medier

@kunnskapomkua sprer kunnskapen om den klimavenn­lige norske kua på Instagram.

Kirsti Winnberg

Stipendiat NMBU

kirsti.winnberg@nmbu.no

Nathalie Bjørneby

Student NMBU

Kirsti Winnberg (til venstre) og Nathalie Bjørneby har startet Instagramkonto for å spre kunnskap om kua. Foto: @kunnskapomkua

Kua får for mye kjeft og for lite skryt. I klimadebattene blir det stadig tegnet et bilde av kua som klimasynder. Det mener vi er helt feil. Den norske kua er veldig ­klimavennlig, og det jobbes med å lage en enda mer klimaeffektiv og produktiv ku. Dessuten så trenger vi kua til å lage god og sunn mat i gresslandet Norge, ­uansett hva man syns om klimaarbeid.

Vi må spre kunnskapen selv

Men hvordan spre den kunnskapen som skal til for å nyansere debatten? Vi tror folk i landbruksnæringa må ta denne jobben selv. Fordi det er vi som sitter med kunnskapen.

Derfor har vi startet en helt egen Instagram-­konto som vi bruker til å spre kunnskap om kua. I Norge er det 2,5 millioner brukere av Instagram. Potensialet for å nå ut med et budskap er ­veldig stort.

Kontoen heter enkelt og greit «Kunnskap om kua». Vi bruker den til å dele både forskning, fag og fakta. I tillegg vil vi gjerne vise fram hvordan kua faktisk lever i Norge. Og at kua har det godt hos norske bønder. Hittil har vi blant annet delt en del fra Geno sin tur rundt hos bønder med metanmålere i Trøndelag.

Utrolig mange positive tilbakemeldinger

Vi har ikke holdt på så lenge, men fått utrolig mange positive tilbakemeldinger så langt! På under en måned fikk vi over 1 000 følgere, og både journalister og organisasjoner har kontaktet oss. Vi tror dette skyldes at mange mener som oss – at kua fortjener mer skryt og mindre kjeft.

Hvis du ønsker å følge prosjektet vårt, se hvordan en kuforsker arbeider, lære mer om kua eller bare se på fine ­bilder av ku, så må du gjerne følge oss! Søk på @kunnskapomkua.

Instagram

  • Sosialt medium hvor man deler bilder og video (med eller uten tekst)

  • Eies av Facebook

  • 1 milliard brukere i verden

  • 2,5 million brukere i Norge

  • Man kan dele egne bilder eller bare se på andres bilder

  • Brukes av privatpersoner, organisasjoner, firma og andre