Forskjellig

Tine

Redigert av
Unni P. Christensen

H-melk tilbake i skolemelka

Helhjertet engasjement for helmelk har ført til større etterspørsel. Nå utvider TINE Skolelyst sitt sortiment for barn og unge.

Melk er en viktig del av skolehverdagen til mange norske barn. -Melk utfyller matpakka i norske skolesekker, både smaksmessig og fordi den bidrar til å gi brødmåltidene god ernæringsmessig kvalitet. Mer enn 60 prosent av inntaket av kalsium og jod i kosten til nordmenn kommer fra melk og meieriprodukter, sier leder for ernæring i TINE, Kirsti Wettre Brønner.

Nettopp det er også grunnen til at Helsedirektoratet har et kostråd om daglig inntak av 3 porsjoner magre meieriprodukter og anbefaler at alle barn i skolen får tilbud om lettmelk. Denne anbefalingen er førende for hvilket sortiment TINE tilbyr i skolene.

-Samtidig ønsker vi å tilby et bredt utvalg, slik at foreldre kan velge ut fra det de ønsker til sine barn. Vi skal være aktuelle og tilby sunne, smakfulle kvalitetsprodukter som de både etterspør og velger til barna sine. Målet er å tilby et variert utvalg som tilfredsstiller ulike preferanser og allergier i Skolelyst, sier Brønner.

Både under og etter pandemien har TINE sett en økning i salget av helmelk. I takt med dette har Skolelyst den siste tiden også opplevd en stadig større etterspørsel etter dette produktet. Derfor kan TINE allerede nå dele gladnyheten med alle som har spurt: Helmelka er på vei tilbake i Skolelyst!

Ann-beth freuchen blir ny konsernsjef i tine

Ann-Beth Freuchen.

Styret i TINE har ansatt Ann-Beth Freuchen som ny konsernsjef i TINE. Hun etterfølger Gunnar Hovland som har valgt å søke nye muligheter utenfor konsernet, og går til stillingen som konsernsjef for fornybarkonsernet Aneo. Freuchen startet i topplederrollen 1. oktober 2023.

Ann-Beth Freuchen kommer fra rollen som visekonsernsjef i TINE med kommersielt ansvar. Hun har tidligere 25 års ledererfaring fra Orkla. Hvor hun har ledet internasjonale industriselskaper og forretningsområder som Orkla Foods Nordics & Baltics og Orkla Confectionery & Snacks.

– Ann-Beth har betydelig ledererfaring fra internasjonale merkevareselskaper med store, komplekse verdikjeder. Det er ingen tvil om at hun har egenskapene som trengs for at TINE skal lykkes i markedet, sikre lønnsomhet, skape innovasjoner og vekst fremover. Vi har funnet en konsernsjef som vil videreutvikle TINE inn i fremtiden, sammen med alle de dyktige kollegene og eierne av selskapet vårt, sier styreleder Marit Haugen.

– TINE må være forbrukerens og kundenes førstevalg. Ann-Beth har bred erfaring med å utvikle vinnerlag som leverer topp resultater. Hun har ledet store strategiske, strukturelle og organisatoriske endringer og vil forsterke det kommersielle arbeidet som er helt avgjørende for å styrke TINEs konkurransekraft. Slik sikrer vi en bærekraftig, norsk melkeproduksjon i fremtida, fortsetter Haugen.

Et kommersielt meieriselskap i verdensklasse

TINEs historie går 150 år tilbake.Produktene har vært en del av norske matbord gjennom flere generasjoner og melkeproduksjonen er viktig for mange norske lokalsamfunn. Den nye konsernsjefen er mer enn motivert for oppdraget hun tok fatt på fra 1. oktober i år. – Jeg ser fram til oppgaven med stor ydmykhet og er takknemlig for at jeg har fått en slik mulighet. TINE er et fantastisk selskap, som betyr noe for folk flest hver eneste dag. Både gjennom våre kjente merkevarer, men også gjennom et viktig samfunnsoppdrag. Sammen med våre dyktige eiere sørger vi for et levende Norge med matproduksjon i hele vårt langstrakte land. Jeg har sterk tro på det fremtiden vil bringe, og gleder meg til å skape verdi for både kunder og eiere, sammen med et stort lag av kompetente folk med hjerte for TINE, sier Freuchen som er offensiv på selskapets vegne.