Organisasjon

Geno Inspiria

Genetisk framgang gir bærekraftig matproduksjon

Avlsfremgangen har redusert klimautslippet pr. produsert liter melk og kilo kjøtt, og med raskere framgang vil klimabidraget øke.

Kristin Malonæs

Administrerende direktør i Geno

kristin.malonaes@geno.no

Avlsarbeidet må svare på forbrukernes forventninger om at dyra skal være friske, ha det godt og at produksjonen av mat foregår på den mest klimavennlige og bærekraftige måten.

Foto: Turi Nordengen

Som genetikkselskap er det vår rolle å hjelpe storfebonden å lykkes med en mest mulig økonomisk lønnsom og bærekraftig produksjon. Avlsarbeidet vårt sikrer også meieriene riktig kvalitet på melka og slakteriene optimale slakte- og kjøttegenskaper på dyra som kommer til slakt. I Norge og over hele verden drives det omfattende forskning og utvikling i hele verdikjeden for at vi skal kunne fremskaffe maten vi skal spise på en mest mulig bærekraftig og klimavennlig måte. Avlsfremgangen har de siste 30 årene vært enorm, og fremgangen går i dag bare raskere og raskere. Det betyr også at klimautslippet pr. produsert liter melk og kilo kjøtt har vært tilsvarende fallende i samme periode.

Debatten må være kunnskapsbasert

I debatten om hva som er «riktig mat» må vi sette bonden og matindustrien i sentrum. Det er bonden som sikrer at vi har mat på bordet hver dag ut fra de ressurser vi har tilgjengelig i Norge. Som storfeprodusenter omdanner vi grasressurser til melk og kjøtt. I Norge er vi verdensledende innenfor en rekke områder som dyrehelse og lav bruk av antibiotika. Det er helse og det er bærekraft. I verdikjeden for matproduksjon skal vi hjelpe hverandre med å bygge og fremskaffe kunnskap. I Genos forskning på fôreffektivitet og redusert metanutslipp fra NRF samarbeider vi med 14 storfebesetninger og Tine. Gjennom dette arbeidet skal vi utvikle en avlsindeks for bærekraft, som skal gi ytterligere fremgang på dette området.

Melk og storfekjøtt = mat med god samvittighet

En økende andel av befolkningen er opptatt av å få i seg «mat med god samvittighet». Som kommersielle aktører må vi kunne svare opp forbrukernes forventninger om at dyra skal være friske, ha det godt og at produksjonen av mat foregår på den mest klimavennlige og bærekraftige måten. Dette er et ansvar vi i hele verdikjeden tar, og vi ser at det er behov for mer kunnskap inn i denne debatten. Det skal vi bidra til gjennom vårt arbeid.