Reportasje

Meieriindustrien vil snakke med en stemme

En fragmentert meieribransje er en gavepakke til Coca-Cola og andre konkurrenter.

Rasmus Lang-Ree

rlr@geno.no

Tekst og foto

Melk og meieriprodukter sørger for 5 prosent av energien, 10 prosent av proteinet og 9 prosent av fettet i det globale kostholdet.

Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

Den dagen meieriindustrien begynner å snakke med en stemme kommer Coca-Cola til å få det tøft, ble det sagt på årets IDF-dag. IDF (International Dairy Federation) tar initiativ for en mer samlet profilering av melkeproduksjon og meieriprodukter. Brian Lindsay er utviklingsdirektør for Dairy Sustainability Framwork sa i sitt innlegg at meieriprodukter spiller en helt sentral rolle i ernæringen og står for 5 prosent av energien, 10 prosent av proteinet og 9 prosent av fettet i det globale kostholdet. Den økonomiske betydningen er meget stor. De 130 millioner gårdene med melkeproduksjon sysselsetter 400 millioner mennesker på heltid i primærproduksjonen. I tillegg er 240 millioner mennesker direkte eller indirekte sysselsatt i meieriindustrien.

Opplegg for bærekraft

Metangassutslipp er en utfordring i melkeproduksjonen, men Brian Lindsay minte om at globalt er 77 prosent av det fôret som storfe eter gras eller høy som uansett ikke kunne blitt brukt til menneskeføde. Prosjektet som Brian Lindsay leder – Dairy Sustainability Framwork (DSF) – et initiativ for å samle melkebransjen globalt om et felles opplegg for bærekraft. Så langt har DSF 662 000 melkebønder som medlemmer. I tillegg til melkebønder er meieriselskap medlemmer. Brian Lindsay sa at målet er å kvantifisere alle klimautslipp langs hele melkeproduksjonskjeden og arbeide for reduksjoner som gjennomføres på en økonomisk holdbar måte. Alle medlemmer forplikter seg til å rapportere etter bestemte maler som gjør det mulig for DSF å presentere samlede tall for status og dokumentere framgang. Et viktig mål er at melkesektoren står fram samlet og ikke fragmentert slik det har vært. Det som presenteres må være konsistent.

Mange kyr, men lav inntekt

Frank van Ooijen, direktør for bærekraft i verdens tredje største meieriselskap, Royal FrieslandCampina.

Frank van Ooijen er direktør for bærekraft i verdens tredje største meieriselskap, Royal FrieslandCampina. Meieriselskapet henter melk fra 13 500 melkebruk i Nederland, Tyskland og Belgia. Han fortalte at gjennomsnittsbonden i Nederland har 95–100 kyr og leverer 700 tonn med melk. Allikevel er ikke nettoinntekten mer enn 30 000 euro (ca. NOK 265 000). Etter kvotefrisleppet i EU har produksjonen i Nederland økt og det har blitt problemer med fosforutslipp. Det er inngått en frivillig avtale mellom alle parter for å bringe melkekutallet ned på et bærekraftig nivå. Dette betyr or ti prosent reduksjon i melkekutallet i forhold til i dag.

Gode argumenter

Brian Lindsay er utviklingsdirektør for Dairy Sustainability Framwork.

Frank van Ooijen mente meierisektoren har en rekke gode argumenter som at meieriprodukter er essensielt i matforsyningen, inneholder helt sentrale næringsstoffer og har avgjørende betydning for folkehelsa. Han mente det er Coca-Cola som er tomhendte på ernæringsområdet, og at representanter for drikkegiganten hadde gitt uttrykk for at de fryktet den dagen meierisektoren begynner å tale med en tunge. Men det er noen tunge utfordringer. Han la ikke skjul på at han selv hadde blitt overrasket da en spørreundersøkelse i Nederland avslørte at bare 56 prosent av mødrene ga barna sine melk. Melk utfordres også av soyadrikker og andre trendy biobaserte produkter.