Tema: Utlevering slaktedyr

Dyretransportøren: den beste rådgiveren

De fleste bønder trenger kun noen lettgrinder og å grave ned noen stolper for å få en brukbar utleveringsløsning.

Tekst og foto:
Solveig Goplen

solveig.goplen@geno.no

Bjørn Volehaugens hovedbudskap er at bedre utlastingsforhold vil bedre arbeidshverdagen både for bonde og transportør i tillegg til å sikre dyrehelsa.

Bjørn Volehaugen har lang erfaring som transportør for Nortura på Rudshøgda. Han har fire biler og fire sjåfører som kjører i tillegg til seg sjøl. Buskap fikk være med Bjørn på ei rute for å hente kyr til slakting.

– Mange kvier seg for å gjøre noe med utleveringsforholdene. De har vært på møter og lest diverse informasjon. Mange tror at det blir investeringer på 50 000 kroner og mer, sier Bjørn.

Slik han ser det kommer en langt med sju lettgrinder til 1 000 kroner per stk. Det er mange fordeler ved å lage et ledegjerde slik at bilen kan parkere noen meter unna fjøsdøra. Dyr vegrer seg alltid i døra nå de oppdager lemmen, selv om de er vant til å bruke døra for eksempel ved beiting.

Bjørn sin oppskrift:

7 lettgrinder – 14 stolper – 2-3 grinder.

Stolpene graves ned slik at de står permanent. Grindene kan benyttes til andre formål for eksempel til temming av kalver som er ute for første gang, eller ved klauvspikking. Ei grind som kan hengsles på ulike steder i lendeveien ettersom hvor stor gruppa er. Ledeveien kan deles opp med grinder som stenges bak dyra etter som flokken som skal leveres drives framover. I enden av ledeveien skal bredden være 2,80 meter, som er tilpasset bredda på lemmen.

På vent, men sikkerhet er første pri

Dyra som skal leveres kan med fordel drives ut i før dyrebilen kommer. Transportøren kan ringe opp en time før forventet oppmøtetid. Når bilen kommer drives dyrene framover, og grinda stenges bak. Bilen rygges inntil og sjåfør åpner grinda. I mange tilfeller vil dyra benytte muligheten til å rykke fram når grinda bak presser dem framover. Dermed vil de trolig velge å gå på bilen når grinda åpnes.

Det som er uhyre viktig er at det er folk med når dyra skal leveres. Sikkerhet må gå foran, smitte­vern. Dersom det skjer noe når sjåføren er inne på bilen må det være mulig å få hjelp, sier Bjørn.

Den gode praten

Dyretransportørene er kanskje de beste til å se hvordan utleveringsforholdene kan bedres og sikkerheten kan økes. Bjørn er faktisk overrasket over at utleveringsforholdene kan være ganske dårlige selv i nybygde fjøs. Her bør firma og bygningsplanleggere utfordres på å legge vekt på praktiske løsninger som kan fungere.

Ole Ludvig Tomter har vært på flere møter om smittevern. Han velger å leie ut kua og overlevere kua i fjøsdøra. Smittevernmessig kan dette fungere, men den som skal levere dyr er avhengig av hjelp, en kan ikke være både foran og bak dyret samtidig.

Halvor Onsrud har tatt over gården i år. Han leverer seks kyr. Det har vært vanlig at sjåføren hjelper til, og det gjør han i dag og. Kyrne drives på og det går raskt unna. Som hos mange andre rygger bilen langs en vegg, og Bjørn sin oppskrift vil fungere her også.

Svært mange steder rygger bilen inn langs en vegg, her kan det enkelt settes opp ledegjerde.

Eirik Magnus Drogseth diskuterer helt konkrete løsninger med Bjørn. Et grindsystem også inne i fjøset vil forenkle både flytting og levering av dyr.