Organisasjon

Geno inngår ny avtale med ABS

ABS er verdens ledende selskap innen storfegenetikk. Geno har hatt avtale med dem for Nord-Amerika i mange år. Nå utvides denne til flere markeder.

Pressemelding

Sverre Bjørnstad, administrerende direktør i Geno.

Foto: Mari Bjørke

Jan Ole Mellby, styreleder i Geno.

Foto: Mari Bjørke

Geno Global har hatt stor suksess med salg av Norsk Rødt Fe (NRF) globalt og har i flere år vært det selskapet som har solgt mest «rød» genetikk i verden. Det har også ABS som verdensledende innen området, lagt merke til. Den nye avtalen vil omfatte markedene i Storbritannia, Italia, Nord-Amerika, Tyskland, Frankrike, New Zealand og Australia.

Økt synlighet på det globale markedet

– Vi har sett at populariteten til Norsk Rødt Fe (NRF) ute i verden har økt år for år, sier Sverre Bjørnstad, administrerende direktør i Geno. – Geno har ønsket å øke vår synlighet på det globale markedet. Vårt partnerskap med ABS vil gi oss mulighet til å distribuere verdens ledende NRF-genetikk på en mer effektiv måte. Det kan gi økt verdi for kundene våre og bidra til økt vekst for begge selskaper. Geno har derfor inngått avtale med verdens ledende genetikkselskap på storfe, ABS, om å overta salget i definerte markeder fra 1. august i år.

– I Geno sin strategi for 2013–18 har det vært målsetting om å gjøre flere strategiske grep for å lykkes videre med eksporten av vår merkevare Norwegian Red, sier styreleder i Geno Jan Ole Mellby. – Styret i Geno har godkjent ny avtale med ABS og den vil gjelde fra 1. august. Hadde vi ikke gjort dette, måtte vi gjort andre grep for å vokse videre i disse markedene. Samtidig vil datterselskapene våre i Italia og UK legges ned. De ansatte er tilbudt å gå videre med ABS.

Nytt konsept på gang

– I løpet av høsten 2016 kommer vi i samarbeid med ABS til å lansere et helt nytt brand for bruk av NRF i disse felles markedene, fortsetter Bjørnstad. – Geno mener dette er en viktig og god strategisk allianse å etablere for å kunne forsterke vår tilstedeværelse i det globale markedet, øke eksporten ytterligere og etablere større kjennskap til NRF internasjonalt. Geno og ABS deler strategiske mål, vi deler mange verdier og har funnet en god arbeidsform for dette samarbeidet som også skal komme våre kunder ute til gode, avslutter Sverre Bjørnstad.