Organisasjon
Kommentar

Ny internasjonal partner for Geno Global

Geno Global og Genus-ABS har nå inngått en distribusjonsavtale som gjør at Genus-ABS blir Geno sin partner i åtte markeder.

Sverre Bjørnstad

Administrerende direktør i Geno

sb@geno.no

Genus-ABS er verdens største avlsselskap på storfe.Geno ser naturlig nok dette som en stor anerkjennelse og en betydelig mulighet forå øke veksten i NRF-salget på en kostnadseffektiv måte. Anerkjennelsen gjelder både for NRF som ledende genetikk men også for det arbeidet i internasjonalt salg som er lagt ned over mange år. ABS har vært Geno sin distributør i USA siden 2012 og i Frankrike siden 2010. Derfor kjenner selskapene hverandre godt.

Unik profil

ABS ser et betydelig potensial i å markedsføre og selge NRF. De har stor interesse i å utvide muligheten til å distribuere et avlsmateriale med, som de sier, en unik profil. Det er kombinasjonen av høyt produksjonspotensial og god helse og fruktbarhet og de langsiktige avlsmålene de ser på som unikt. De har foretatt en meget grundig gjennomgang av dokumentasjon og resultater på NRF i Norge og resultat fra forsøk og kommersiell bruk i mange markeder. Arbeidet er gjennomgått både av deres FoU- og markedsavdeling. ABS ser at forbrukerne og meieriselskapene blir mer opptatt av hvordan produktene er produsert og hvilke hjelpemidler som er brukt i produksjonen. Det å kunne tilby avlsmateriale som har dokumenterte fortrinn på disse områdene, passer godt inn i ABS sin tenkning. Selv om alt er stort i USA, så er det nå mange som etterspør ei mellomstor ku, men som er best på totaløkonomi. De som har god registrering på fôrmengde ser at kombinasjonen moderat størrelse og høy produksjon gir god fôreffektivitet, noe som forventes å få en økende etterspørsel framover.

Redusert risiko og økt potensial

Geno Global ble etablert i 2003 og siden starten har vi hatt en gradvis økning av den internasjonale virksomheten. Dette kommer både som en følge av økt kjennskap til NRF-rasen, mange fornøyde kunder og et meget godt arbeid av dedikerte selgere i det enkelte markedet. Vi har vært representert gjennom ulike agenter og har selv etablert datterselskap i strategisk viktige markeder. I tillegg har Geno Global foretatt oppkjøp av selskapet Xsires i Nederland. Etableringen av egne datterselskapene i Storbritannia og Italia var viktig for å sette NRF på kartet og å få opp salget i disse markedene. Datterselskap, med egne ansatte, har fungert godt for å skape entusiasme rundt rasen. Samtidig ser vi at det å drifte egne selskaper i flere markeder er ressurskrevende. Derfor er det strategiske grepet vi nå tar basert på en avveining der vi blir mer avhengig av at partnerne virkelig er dedikert for å selge, samtidig som Geno får redusert sin risiko ved å ikke lenger ha egne datterselskap i Storbritannia og Italia. Vi får nå Genus-ABS som partner i flere land, noe som gir oss et potensial for å effektivisere salgs- og støtteprosessene. De fleste av de som jobbet for Geno i Italia og Storbritannia er nå ansatt i Genus-ABS. Tidligere daglige ledere i de to selskapene er nå ansatt i nye og ledende posisjoner i Genus-ABS. I sum utgjør disse nå en kjerne med selgere, som kjenner NRF og Geno godt, noe som er en stor fordel. Dette gir også mulighet for at de kan følge opp kundene de hadde når de var ansatte i Geno Global sine selskaper. I tillegg vil vi nå kunne trekke veksler på hele salgsapparatet til ABS i disse markedene. Nå fokuseres det på intens opplæring av selgere og videreutvikling av konsept- og salgsmateriell sammen med ABS.

Viderefører internasjonalt samarbeid

Avtalen påvirker ikke det samarbeidet vi i dag har med andre avlsselskaper. Geno har FoU-samarbeid med flere utenlandske miljøer og vi har gode partnere som distribuerer for oss i andre viktige markeder. Dette videreføres på samme måten som tidligere.

Norsk Rødt Fe er et resultatet av et langsiktig avlsarbeid der norske bønder kompromissløst har prioritert avlsmål som helse og fruktbarhet. At en samtidig har kunnet sikre en jevn vekst i produksjonspotensialet av melk og kjøtt blir vurdert som unikt. Dette reflekteres i avtalen og vi mener samarbeidet vil styrke distribusjon av NRF-genetikk i store markeder som USA, Canada, Storbritannia, Tyskland, Italia, Australia, Frankrike og New Zealand. Dette er en avtale med verdens største genetikkselskap for storfe, Genus-ABS, der NRF er valgt basert på egenskaper som har stor betydning for en bærekraftig produksjon. Helse, fruktbarhet og ikke minst fôrutnyttelse er viktige egenskaper i denne sammenhengen. For Geno er det også positivt å jobbe med den videre utviklingen av disse markedene sammen med verdens største selskap for storfegenetikk som investerer betydelig i både markedsføring, forskning og i teknisk støtte for produktene de selger.