Vi i TINE

Medlemsbesøket – et viktig møte mellom TINE og deg som produsent

Redigert av
Ann Christin Slettvold

Ann.Christin.Slettvold@tine.no

Som en del av det fellesfinansierte tilbudet skal alle TINE-leverandører ha et årlig møte. Medlemsbesøket utføres av nøkkelrådgiver, og skal fylle flere funksjoner som er viktig både for TINE og den enkelte produsent.

God melkekvalitet, god dyrevelferd og godt omdømme

For TINE og den enkelte melkeprodusent er det avgjørende å ha gode produkter som forbrukerne vil ha. Gode meieriprodukter starter med god melk, og det er viktig for fellesskapet at alle produsentene produserer melk av god kvalitet. Hvordan opprettholde melk av god kvalitet, er derfor en viktig del av dialogen i medlemsbesøket.

Like viktig er det å opprettholde god dyrevelferd. Det er først og fremst viktig for dyrene, men også for deg som produsent og for TINE. Den praktiske delen av medlemsbesøket innebærer derfor også en fjøsrunde, og her har du som produsent god mulighet til å ta opp aktuelle saker med rådgiveren.

Tilhørighet til TINE

Hvilken betydning har samvirke i dag og i tiden fremover? Eksportstøtten har falt, og hva skjer med importvernet? Vi ser at matvarekjedene har stor makt i markedet og kanskje har et ønske om å kontrollere hele verdikjeden. Alt dette tyder på at samvirke blir viktigere enn noen gang.

For å få mest mulig innflytelse er det viktig med stor oppslutning, og da må hver enkelt produsent føle tilhørighet til TINE. Et viktig mål med medlemsbesøket er nettopp at det skal styrke din tilhørighet til TINE.

Dine mål og ønsker

Et annet mål for oss er å bidra til å utvikle det enkelte bruket etter produsentens mål og ønsker. Medlemsbesøket har derfor en viktig oppgave i å kartlegge dine ønsker og mål, og finne nødvendige tiltak slik at du lykkes med dem.

Sammen kan vi legge dem inn i din mål- og tiltaksplan i TINE Bedriftsstyring, sammen med tiltak som må iverksettes for å nå målene. God og målretta rådgiving og oppfølging betinger også en oppdatert Husdyrkontroll. Det er derfor naturlig at også det er tema.

Vi oppfordrer med dette alle til å bruke medlemsbesøket til et konstruktivt og godt møte. Nøkkelrådgiveren utfører også oppfølgingsbesøk, noe flere og flere ser nytten i og dermed benytter seg av.