Organisasjon

Geno Insperia

Eksport krevende, men nødvendig for Geno

Egne datterselskaper i Polen og USA skal gi økt vekst i disse markedene.

Kristin Malonæs

Administrerende direktør i Geno

Geno etablerer egne datterselskap i Polen og USA. Piotr Pamulski skal lede Genos datterselskap i Polen.

Foto: Els Olsen

Akkurat nå går en debatt om eksportmuligheter for norskprodusert mat. Rådgivningsselskapet Rethink Food lanserte rett før jul en rapport som løfter opp eksportmuligheter, sett i lys av den høye kvaliteten på maten som produseres i Norge, og det faktum at markedet i Norge har begrensede vekstmuligheter fremover. Jeg mener det er riktig og viktig å følge opp anbefalingene om at Norge får på plass en konkurransestrategi for norsk mat, og at det jobbes for økt eksport av både norsk landbruksteknologi og norske varer der det er mulig.

Må være til stede i markedene

Geno har vært til stede i internasjonale markeder i over 20 år. Vår erfaring er at det er svært krevende, men også helt nødvendig. Tilstedeværelse i internasjonale markeder krever inngående kjennskap til markedene og hvordan de fungerer, konkurrentene du møter, kundenes preferanser og en klar strategi for hvordan du skal få kunden til å velge nettopp deg og ditt produkt. Konkurransen er knallhard, men den er også mulig å vinne.

Forståelse for markedene og kundenes behov bygges ved å være der ute selv med «føtter på bakken» i møte med kundene. For oss handler det om å forstå melkeprodusentens behov og trygge valget om å endre strategi og genetikk i sin besetning. For vår bransje er tillit og relasjoner helt avgjørende for å lykkes med dette innsalget.

Eksporten er lønnsom for geno

I Norge er vi kjent for å levere høy kvalitet på våre produkter, så høy at vi kan kalle oss «verdens beste» på mange områder. Så også gjelder Genos avlsarbeid på NRF. Men ingen produkter eller tjenester selger seg selv. Det kreves hardt arbeid på alle fronter, relasjonsbygging med de rette beslutningstakerne og tålmodighet over tid.

Så hvorfor skal Geno fortsette å eksportere? Svaret er veldig enkelt at vi har en vare som er internasjonalt konkurransedyktig, og det er lønnsomt for oss. I dag selger Geno SA varer og tjenester til Geno Global som videreselger til internasjonale kunder. Disse inntektene er med å dekke våre faste kostnader og videre avlsarbeid til det beste for den norske storfebonden.

Datterselskaper i noen markeder skal gi økt vekst

Geno har de siste årene hatt en modell hvor NRF selges gjennom utvalgte distributører i 30 land. Fordelene er lave investeringskostnader, mens ulempene er at salget går gjennom mange ledd, og det er krevende å påvirke budskap og beslutningsprosessen hos kundene. Vi har nå skiftet strategi, og opprettet et datterselskap i Polen i november og et i USA i januar. Her har vi hatt en stabil posisjon over mange år med våre partnere, men vi ser at ved å drive salget gjennom eget selskap og med egne folk vil vi kunne ta ut økt vekst i disse markedene fremover.